Pre neschopnosť zodpovedných v Bratislave dnes kolabuje doprava

Bratislava, 3. september 2018 – V Bratislave dnes opäť zlyhala doprava. „To, že k tomuto stavu dôjde, sa dalo očakávať už pred niekoľkými mesiacmi. Otázky súvisiace s dopravou sú totiž v hlavnom meste dlhodobo riešené tak, že prvý deň po letných prázdninách nemohol skončiť inak,“ hovorí Ondrej Matej, predseda prípravného výboru vznikajúcej politickej strany DOPRAVA. Problémom je nielen zanedbaná cestná sieť, zle koordinované investičné akcie rôznych spoločností, ale aj nevyhovujúci stavebný zákon.

„Väčšina chýb je systémová. Ak sa k tomu pridajú cestármi zabudnuté značky pri Zlatých Pieskoch, či nefungujúci semafor na Trnavskom mýte, ako hlásili motoristi dnes, doprava musí zákonite skolabovať,“ vysvetľuje O. Matej.

 

Hlavné príčiny existujúceho stavu sú dve:

  1. Súbeh nikým nekoordinovaných veľkých investičných akcií rôznych spoločností. Napríklad:

– Meškajúca križovatka Triblavina, za ktorú zodpovedá Národná diaľničná spoločnosť (NDS).

– Obchvat D4/R7, časť križovatka Prievoz – zodpovedná je opäť NDS a koncesionár projektu PPP Cintra

– Výstavba priľahlých komunikácii projektu Autobusová stanica Mlynské Nivy – za situáciu zodpovedá mesto Bratislava a developer HB Reavis.

 

  1. Rozsiahle opravy a rekonštrukcie ciest mestských častí pred komunálnymi voľbam „Nový asfalt vidno najlepšie. Zjavne preto sa v Bratislave neopravujú cesty priebežne, veď stačí tesne pred voľbami. Nech si to voliči všimnú,“ hovorí O. Matej.

 

Aj v prípade investičných akcií súkromných spoločností je však chyba predovšetkým na strane štátu, resp. samosprávy. Investori požiadajú stavebný úrad o stavebné povolenie a tu nastáva hlavný problém. V Bratislave totiž vydáva stavebné povolenie 15 stavebných úradov. Stavebným úradom sú nielen mestské časti ale aj vyšší územný celok, magistrát, okresné úrady, a nakoniec ministerstvo dopravy. Výsledkom je, že tieto investičné akcie, ktoré vo výraznej miere ovplyvňujú dopravu v meste, povoľujú spomínané úrady chaoticky. Nielenže sa nedokážu vo svojom konaní adekvátne koordinovať, no majú zásadný problém aj so simuláciou dopravných obmedzení pomocou dopravného modelu. „Tento model má už dnes bratislavský magistrát k dispozícii. Ak by ho patrične využíval, doprava v Bratislave by neskolabovala tak, ako sa tomu stalo dnes, “ tvrdí O. Matej.

Podľa strany DOPRAVA však už dnes existuje na túto situáciu pomerne jednoduché riešenie. Netreba „vymýšľať nič svetoborné“, stačí sa pozrieť k susedovi do Viedne. Tá má len jeden stavebný úrad.

 

Preto platí:

  1. Ak sa diskutuje o Bratislave ako o hlavnom meste SR, mala by mať kompetencie nielen jedného stavebného úradu, ale aj koordinátora všetkých dopravných stavieb na jej území. Vďaka tomu by nedochádzalo k dnešnej situácii, kedy je viacero cestných ťahov beznádejne upchatých.
  2. Je potrebné konečne prijať nový stavebný zákon, ktorý zlúči jednotlivé stupne projektovej dokumentácie ( štúdiu realizovateľnosti s dokumentáciou pre územné rozhodnutie, EIA a dokumentáciu pre stavebné povolenie). Pretože platí – jeden stupeň, jedno odvolanie. To prinesie skrátenie prieťahov rôznych podnetov, vrátane občianskych združení, ktoré sa odvolaniami „živia“.
  3. V rámci reformy verejnej správy je potrebné zrušiť mestské časti a to nie len v Bratislave ale aj v Košiciach.
  4. Úplne zastaviť výstavbu nových parkovacích miest na problematických miestach v Bratislave a tým pasívne riadiť dopravu pomocou verejnej dopravy.
  5. Dnešný stav totiž vyhovuje len armáde úradníkov v celom tomto reťazci a politikom, ktorí ich riadia. Namiesto vytvárania normálneho mestského prostredia sa sústredia skôr na uverejňovanie promo statusov na sociálnych sieťach. Občania, ktorí sú cez nimi platené dane ich zákazníkmi, však stoja v zápchach. Ak sa nič  nezmení, budú tak robiť ďalšie dlhé roky.

Preto prajeme všetkým pevné nervy v zápchach a kolónach.

 

Ondrej Matej
predseda prípravného výboru vznikajúcej politickej strany DOPRAVA

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin